7.2 C
Brno
Pátek, 3 května, 2024

Praktické informace pro majitele automobilů

Každý řidič nebo majitel vozidla se jistě již potýkal s několika úskalími ve spojitosti s automobilem. Jednou z nich je například dolévání kapalin v autě nebo pořízení výhodného pojištění vozidla. Tento článek přináší několik z nich. Jaké jsou praktické informace pro majitele automobilů?

O mužích je známo, že automobilům rozumí více než ženy. Muži dokážou totiž opravit žárovku nejen doma, nýbrž i u vozidla. Pokud není muž po ruce, ženám někdy nezbude nic jiného, než se spolehnout na sebe a pustit se do běžných oprav samy.

Celoroční pneumatiky 

Pokud řidič nevlastní celoroční pneumatiky, pak má jeden set letních pneumatik a jeden set zimních pneumatik. Jak je na první pohled od sebe rozlišit? Letní pneumatiky obsahují symbol sluníčka, zimní zase sněhové vločky. Označení celoročních pneumatik má kromě obou symbolů ještě na bočnici M+S a označení All Season

Samotné označení M+S ale nestačí. Toto označení mají také pneumatiky z Číny nebo například off roady, protože mají hrubý dezén pomáhající se snadno vyhrabat z terénu. Označení celoročních pneumatik tak musí obsahovat další nápisy a znaky. 

Celoroční pneu se vyplatí těm, jejichž roční nájezd činí méně než 10000 km. Pokud je to více, pak se určitě vyplatí mít obě sady. To samé platí v případě, jestliže je řidič z města nebo nížiny. Celoroční pneu nechrání tak dobře jako zimní v horských oblastech. 

Celoroční pneumatiky se vyplatí těm, jejichž roční nájezd činí méně než 10000 km. 

Pojištění vozidla – povinné ručení a havarijní pojištění 

Koupí nového automobilu náklady nekončí. Každý řidič musí mít sjednané na své vozidlo povinné ručení. Je to dáno zákonem a při zjištění neplatnosti povinného ručení hrozí vysoká pokuta. Stane-li se bouračka, za kterou bude moci řidič nepojištěného vozidla, pak musí uhradit veškeré škody z vlastní kapsy. 

Havarijní pojištění je na rozdíl od povinného ručení dobrovolné, a tak se může každý řidič svobodně rozhodnout, zda havarijní pojištění sjedná nebo nikoliv. Havarijní pojištění kryje škody vzniklé na vlastním vozidle samotným řidičem, vandalem nebo přírodními živly. 

Existuje celá řada kalkulaček havarijního a povinného ručení, které ihned spočítají nejvýhodnější variantu pro dané vozidlo. Kalkulačka povinného ručení bez osobních údajů ukazuje i dražší varianty, které v sobě mohou skrývat různá připojištění, a vychází například o 200 Kč více než ty levnější. 

Použitím kalkulačky povinného ručení bez osobních údajů navíc ušetříte, protože řada pojišťoven dává za sjednání pojištění auta online velké slevy. Navíc má člověk více času na rozmyšlení a nemusí být fyzicky na jedné z poboček. Pojištění auta online se zkrátka vyplatí. 

Kapaliny v autě 

Každý řidič by měl kontrolovat kapaliny v autě, a to zejména ve starších vozech. Nové mají často čidla, která při nedostatku hlásí informaci na palubním počítači. Celkem je pod kapotou auta 5 nalévacích nádob pro motorový olej, brzdovou kapalinu, chladící kapalinu, hydraulický olej a kapalinu do ostřikovačů

Nejznámější z kapalin v autě je bezesporu nádoba na kapalinu do ostřikovačů. Zjistit množství kapaliny je možné po otevření kapoty a zkontrolování nádobky se symbolem na víčku. 

Další je kontrola kapaliny do posilovače řízení. Mnohdy na tento problém přijdou řidiči ve chvíli, kdy jde volant ztuha. Pokud má po otevření plastová nádoba s kovovým víčkem kapalina černou barvu, je nutné ji celou vyměnit. Dolít kapalinu do nádoby je snadné, protože obsahuje viditelnou minimální a maximální hladinu. 

Modré víčko na nádobě je pro chladící kapalinu. Auto nesmí být při měření studené a musí stát na rovném povrchu. Kontrola chladicích kapalin probíhá stejně jako předešlá. Dolévání se doporučuje destilovanou vodou. 

Pozor! Při dolévání může stříkat vařící voda, a tak se doporučuje nechat alespoň chvíli motor vychladnout. 

Stejně jako u dolévání chladící kapaliny je třeba nechat auto na vodorovné ploše při měření hladiny motorového oleje. Auto by v tomto případě mělo být vychlazené. Dolévá se olej stejné viskozity, na značce oleje nezáleží. Ideální stav měrky by měl být mezi min a max. Pokud je ryska na min, pak je vhodné dolít cca půl litru oleje. 

Pravidelná kontrola kapalin by měla být prováděna u starších vozů častěji. 

Poslední je brzdová kapalina. Tu by však měli provádět specialisté, nikoliv laici. Jakmile nedostatek hlásí palubní počítač, auto by mělo navštívit autoservis. 

- Komerční sdělení-magazín

Mohlo by vás zajímat

- Komerční sdělení-magazín
- Komerční sdělení-PR články
- Komerční sdělení-magazín

Doporučené články z rubriky

- Komerční sdělení-aktuality