3.9 C
Brno
Středa, 27 října, 2021

Zažijte výhody otužování. Ideální je začít právě na podzim

O výhodách otužování se každý rok píše hlavně v zimě, když mají lední medvědi svou hlavní sezónu. Avšak ponořit se do díry v ledu je pro nováčka často tak nepředstavitelná výzva, jako odběhnout maratón bez přípravy přímo z gauče. Navíc to může být i nebezpečné. Podzim je však na start ideální období.

MaM 18.09.2021 06:00 otužování, žena, sprcha Foto: Shutterstock
Jednoduše nepřestávejte chodit k vodě.
Sezóna se skončit nemusí

Toto léto nám dopřálo koupání v přírodní vodě dostatek. Tajchy, jezera a přehrady byly plné do posledních srpnových dnů. S příchodem studenějších nocí se však pomalu chladne, ale dny jsou stále horké. Proto je na místě začít s otužováním přirozeně. Tělo si zvykne na vodu, která poklesla o dva tři stupně mnohem rychleji, než když ho vystavíte teplotnímu šoku. Jednoduše nepřestávejte chodit k vodě. Ta může mít během sluneční podzimu okolo 15 – 18 stupňů, což je příjemně chladné, ale ne nebezpečné. Tělo si pomalu začne zvykat a vy začnete využívat pozitiva otužování.

Neprekonávajte rekordy

Otužování není sport, ve kterém se získávají medaile, ale utužuje se jím zdraví. Proto se nesnažte zůstávat ve vodě stejně dlouho jako ostřílení borci, kteří už mají na svém kontě několik zimních sezón. Otužilci zůstávají v ledové vodě i během mrazů obvykle 15 – 20 minut, což by však pro nováčka znamenalo podchlazení a vážné zdravotní riziko. V takovém případě totiž imunita poklesne a namísto radosti z endorfinů vás po hodinách zimnice může potkat i zánět průdušek. Nestyďte se vyjít z vody první. Ideálem je začít pobytem ve vodě v délce 2 – 3 minuty po celou první sezóny.

Ovládněte svůj dech

Nad chladnou vodou nezvítězíte a ani se o to nesnažte. Být hrdinou nemusí skončit dobře. Proto se jako první zaměřte na správný dech. Začněte zhluboka a pomalu dýchat ještě na břehu. Do vody vejděte souvisle a dech nepřerušujte. Studená voda umí doslova vyrazit dech, ale pokud se správně rozdýchat a budete plynule dýchat, střet s chladem zvládnete nejen elegantnější, ale i příjemnější.

otužování, žena, sprcha
ČTĚTE AJ
Co se děje s tělem při otužování? Ne vždy je chlad zdravý
Ponořte si i ramena

Mnoho začátečníků zůstává ponořených jen po hrudník. Nicméně to je chyba, za kterou zaplatí neustálou zimou. Ponořte do vody i ramena. Tehdy aktivujete mechanismus na těle, který stáhne povrchové cévy a uchrání teplo pro vnitřní orgány. Přestanete tak cítit chlad naopak uvnitř se kterýkoli teplo.

Nepoužívejte neopreny

Mnozí začátečníci si nimi chrání tělo, aby zmírnily dopady chladu. Avšak tím si vyřadí z činnosti důležité senzory – ruky. Začátečníci by se neměly řídit časem, ale svým tělem. Pokud vám začnou tuhnout prsty, je čas vyjít z vody. Pokud je však máte v neoprenu, cítit to nebudete. A to může být následně pro organismus zrádné.

- Komerční sdělení-magazín

Mohlo by vás zajímat

- Komerční sdělení-magazín
- Komerční sdělení-PR články
- Komerční sdělení-magazín

Doporučené články z rubriky

- Komerční sdělení-aktuality